ماشین صفحه تراش (به انگلیسی: Shaper) یکی ازماشینهای ابزار است. این نوع ماشین بر خلاف ماشین تراش دارای حرکت اصلی رفت و برگشت خطی است. با حرکت رفت و برگشت متوالی که رنده را حمل میکند قطعه کار تراشیده میشود. امروزه با به روی کار آمدنماشینهای کنترل عددی کاربرد این ماشین آلات بسیار محدود شده است.
انواع ماشین صفحه تراش
ماشینهای صفحه تراش دو نوع اصلی میباشند:
۱ - ماشین صفحه تراش لنگی
۲ - ماشین صفحه تراش هیدرولیک
معمولاً برای تراش کارها از نظر فرم و اندازه ماشینهای صفحه تراش را به انواع مختلف به شرح ذیل میسازند:
۱ - ماشین صفحه تراش معمولی (کورس کوتاه)
۲ - ماشین صفحه تراش دروازهای (کورس بلند)
۳ - ماشین صفحه تراش عمودی (کله زنی)
کاربرد ماشین صفحه تراش
امروزه در صفحه تراش یکی از ماشینهای مفیدی میباشد که برای انواع مختلف کارها با سرعتهای ساخت کارهای فلزی که مورد نیاز صنایع است متفاوت و قابل تنظیم پیشنهاد و ساخته شده است.
محصولات ماشین صفحه تراش
ماشینهای صفحه تراش را در کارگاههای ابزار سازی وقالب سازی و کارگاههای تعمیراتی کارخانجات مختلف و نیز در کارهای کوچک به کار میبرند. کارهایی که با این ماشین میتوان انجام داد با سایر ماشینها تقریباً غیر عملی یا مقرون به صرفه نیست.
مکانیزمها
مکانیزم بازگشت سریع
در این مکانیزم حرکت چرخشی به یک حرکت رفت و برگشتی متناوب تبدیل میشود. دراین حرکت متناوب زمان رفت از زمان بازگشت بیشتر است و حرکت بازگشتیبه سرعت صورت میگیرد. از این مکانیزم در صنعت برای ساخت ماشینهای صفحه تراش استفاده شده است که در آنها لازم است سرعت حرکت تیغه در حالت بدون بار بیش از سرعت آن در حال باربرداری باشد.
قسمتهای اصلی ماشین صفحه تراش کورس کوتاه
- بدنه
- میز
- کشاب
- جعبه دنده اصلی
- مکانیزم حرکت پیشروی
- کلیدها و اهرمهای راه انداز
- کلهگی
- رنده گیر
- اهرمهای اتومات میز
- سوپرتهای افقی و عمودی
- الکتروموتور
بدنه
بدنه اصلی ترین قسمت ماشین است که کلید اجزای ماشین بر روی آن سوار شده و از چدن مرغوب ساخته شده است. قسمت تحتانی آن عریض و به صورت پایهای است که مخزن روغن ماشین در این قسمت قرار دارد.
الکتروموتور
در پشت پایه و روی یک تکیه گاه قرار دارد.
کشاب
کشاب قطعهای چدنی است که بر روی بدنه دستگاه قرار میگیرد و از طریق اهرم نوسان کننده در راهگاه کشویی بدنه به صورت رفت و برگشت به حرکت در میآید.
کلهگی
این قسمت بر روی پیشانی کشاب سوار شده به وسیله دو پیچ در شیارT شکل پیشانی کشاب، تحت زاویه دلخواه از هر طرف به اندازه ۶۰ درجه محکم میگردد. بر روی کله گی دستگاه سوپرت عمودی و رنده گیر قرار میگیرد که به مجموعه آن «کله گی» گفته میشود.
سوپرت عمودی
این قسمت به وسیله یک پیچ در امتداد عمود یا مایل بر روی کله گی حرکت داشته و کار تنظیم بار عمودی را به وسیله حلقه تنظیمی انجام میدهد. این قسمت، هم به صورت دستی و هم، خودکار میتواند عمل کند. حرکت خودکار آن از طریق چرخ دنده مخروطی که در داخل کشاب است صورت میگیرد.
دستگاه رنده گیر
این دستگاه و پایه آن بر روی سوپرت سوار شده در امتداد شیار قوسی شکل، بر حسب لزوم حرکت کرده به وسیله پیچ و مهرهای سفت میشود.
جعبه دنده اصلی
این جعبه از طریق الکترو موتور به حرکت در میآید و به وسیله چرخ دنده کشویی، دورهای ششگانه آن به چرخ طیار و در نهایت به کشاب و سوپرتهای افقی و عمودی انتقال مییابد.
اهرم نوسان کننده
حرکت این اهرم از طریق چرخ طیار صورت میگیرد و به وسیله کولیس (سنگ) حرکت دورانی آن به حرکت نوسانی تبدیل میشود.
میز ماشین
از میز ماشین برای بستن و نگه داشتن قطعات کار یا وسایل بستن مانند :گیرهها، روبندهها استفاده میشود. برای اینکه بتوان قطعات کار را روی میز بست، روی آن شیارهای T شکل تعبیه شده است. میز ماشین دارای حرکت افقی و عمودی است که حرکت خودکار افقی آن ازطریق چرخ لنگ صورت گرفته پس از تنظیم در ارتفاع مورد نظر، میتوان مهرههای تکیه گاه جلو میز را محکم کرد.
کلیدهای راه انداز
بر دیواره ماشین یک جفت کلید با رنگهای آبی و قرمز نصب گردیده که کلید آبی مخصوص روشن کردن دستگاه و کلید قرمز مخصوص خاموش کردن در نظر گرفته شده است. اهرم راه انداز و ترمز هم در کنار میز، روی بدنه ماشین تعبیه شده است. بعد از روشن کردن ماشین، به وسیله این اهرم، کشاب شروع به حرکت کرده میتوان میز یا کله گی را به صورت دستی یا خودکار به حرکت در آورد
یه سوال داشتم خواستم بپرسم این موتور صفحه تراش چطور کار می کنه که سرعت حرکت رفت و برگشتش فرق میکنه